Jak na rozostřené pozadí ?

Rozostřené pozadí je cílem mnoha začínajících fotografů. I profesionálové tento efekt rádi využívají. Díky rozostřenému pozadí lze totiž zvýraznit hlavní objekt na fotografii a oddělit tak od pozadí. V tomto článku si ukážeme, jak na to. Na mých kurzech fotografování to zajímá většinu studentů. Proto jsem sepsal tento článek.

Jak rozostřené pozadí vniká?

Rozostřené pozadí vzniká díky objektivu a jeho vlastnosti, která se nazývá hloubka ostrosti. Když objektiv zaostří na určité místo vznikne rovina ostrosti. Vše, co je v této rovině je ostré. Díky hloubce ostrosti je ovšem ostré i něco před touto rovinou a něco za touto rovinou. Když je hloubka ostrosti malá, tak je ostré třeba jen to, co je 1cm od roviny ostrosti. Když je hloubka ostrosti velká, tak může být ostré vše od objektivu až po nekonečno. Jasné je to z následujícího obrázku.

My chceme docílit situace na horní ukázce, kde je malá hloubka ostrosti. Vše, co je mimo hloubku ostrosti je rozostřené (rozmazané). Čím dál od roviny ostrosti, tím je rozmazání silnější.

Jak nastavit fotoaparát

Než nastavíme fotoaparát je potřeba si ujasnit, co vše má na hloubku ostrosti vliv. Bohužel je to více faktorů: velikost čipu, zaostřená vzdálenost, vzdálenost pozadí, nastavená clona a ohnisková vzdálenost.

Velikost čipu (senzoru)
Čím větší čip, tím je rozostření větší. To je jeden z důvodů, proč mnoho fotografů touží mít fullframe s větším senzorem. Při fotografování si ovšem velikost senzoru změnit nemůžeme. I s APSC senzorem lze dosáhnout rozostřeného pozadí.

Zaostřená vzdálenost
Čím blíže je zaostřeno, tím je menší hloubka ostrosti. Pokud tedy chceme rozostřit pozadí, pomůžeme si tak, že půjdeme blíže.

Vzdálenost pozadí
Čím dál od roviny ostrosti je pozadí, tím více je rozostřené. Takže si můžeme výrazně pomoci, když budeme fotografovat tak, že pozadí bude hodně vzdáleno od hlavního objektu, na který se zaostřeno.

Clona
Clona má zásadní vliv a čím je menší clonové číslo, tím je menší hloubka ostrosti. Na fotoaparátu tedy nastavíme co nejnižší clonové číslo F, nejlépe v režimu A (Av). Zde je první zádrhel. Nejmenší možná clona totiž závisí na objektivu. Typický základní setový objektiv má tuto nejmenší možnou clonu 3,5 až 5,6. A to je již docela dost. Opravdu malé clonové číslo bývá 1.2 nebo 1.8. S clonou cca F4 lze dosáhnout rozostřeného pozadí, musíte ale jít blíže k objektu a mít dál pozadí. S objektivy s nejmenší clonou např. F1.8 se s hloubkou ostrosti pracuje mnohem snadněji. Doporučuji tedy pořídit třeba pevný objektiv 50mm s clonou 1.8.

Ohnisková vzdálenost
Čím větší je ohnisková vzdálenost (zoom), tím více je rozostřené pozadí. Když použijete zoom a hlavní objekt si přiblížíte, dosáhnete tedy vyššího rozostření pozadí. Problém mnohých objektivů je v tom, že při zoomování se zvyšuje nejmenší clona, ale i tak větší ohnisková vzdálenost (zoom) znatelně k rozostření pomůže.

Jaká tedy bude hloubka ostrosti?

Jak vidíte, tak na hloubku ostrosti má vliv opravdu mnoho faktorů. Samozřejmě lze hloubku ostrosti přesně spočítat. Vzoreček je ale dost komplikovaný. Naštěstí je na internetu mnoho online kalkulaček hloubky ostrosti. Hledejte v angličtině výraz „depth of field calculator“. Stránka https://dofsimulator.net/en/ ukazuje dokonce náhled, jak bude finální portrét vypadat. Musíte ovšem korektně zadat veškeré údaje. Online si tak můžete simulovat celou foto situaci. Existují i kalkulačky DOF jako aplikace do mobilních telefonů. Hledejte „DOF“.

Bokeh !! Co to je?

S rozostřeným pozadím souvisí ještě toto japonské slovo (čteme boke). To označuje estetickou kvalitu rozostření. Každý objektiv totiž rozostřuje pozadí trochu jinak a výsledek vypadá u různých skel různě. Dokonce u zoom objektivů může vypadat jinak při různých ohniscích a clonách. Doporučuji tedy před nákupem objektivu prozkoumat v recenzích ukázkové fotografie. Dobrým pomocníkem je web 500px.com, kde naleznete stovky fotografií focených vybraným objektivem. Stačí zadat název objektivu do vyhledávání.
Jaký bokeh je lepší?
Není nic jako lepší nebo horší. Je prostě jiný. Hodně vyhledávané jsou objektivy, které mají bokeh krásně jemný, měkký, takový heboučký s měkkými přechody. Bez ostrých hran a kroužků. Takový najdeme často u pevných skel. O jemný bokeh se snaží firma Sigma a vyrábí objektivy s označením „art“. Některé starší manuální skla mají netradiční zajímavý bokeh a mohou se tak stát až uměleckým výrazovým prvkem vašich fotografií.

Chcete se dozvědět o fotografování více?

Přijďte na některý z mých kurzů fotografování. Jsou pro začátečníky i mírně pokročilé.